13‏/03‏/2009

رسائل من السماء



ساعات كتير بنقابل كلام
نحس ان الكلام دا هو احنا
او انه طالع من جوانا
مع ان
ممكن مش نكون احنا اللي كتبينه
وانا كنت بتفرج علي مدونات
بصراحه لقيت سطور
مش قادرة اوصفها
هزتني
خطفتنى
كانت اشارة
يمكن
رساله يمكن
لكنها كانت بطريقه ما
مكتوبه عشان اشوفها فى الوقت دة
انا للاسف ضاعت منى اسامى المدونات
بس كان لازم اقول انها لحد تانى
==================
تلك المكالمات التي لا تنتظر رد على هاتفي
تخبرني انك مازلتى تذكرينى .
عندما أجدها على الهاتف استشعر وجودك
=====================
حينما اعجز عن الكلام
ويسيطر على حروفى الصمت
حينما يصعب عليّ البوح
عندما يحتوينى الحزن
اصبح الاكثر قسوة على ذاتى
اعلم جيدا بانى اقسوا عليها
وأبـدوا جاحداً لمن حولــي
ولكنى عندمـا أصادق الدمع
أحــاول أن لا يصادقوة معي
وعندما الهو بالألم
أحـاول الااجعلهم يلهـو معي
اوراقى مليئة بالكتمـان
ليس لانى لا اريد البوح
ولكنى لست اقوى عليه
وأعلم بأن عذري
ليس بحجم كل تلك التساؤلات من حولــي
ولكن هكذا هي ايامى
مليئة بالصمت
============
شـكـراً لـلأصـدقــاء ..
الـذيـن صـرخـوا
حينَ سقـَطـتُ في حِــدّةٍ ...
ولـلـذيـن تـنـهـّـدوا
حـيــن أفـقــت ...
ولـلـذيـن حـيـن ارتــحــتُ ..
أغـمـضــوا أجـفـانـهــم ....
شـكــراً لـلـحُـب
==============
حيرة صديق
-------------
تساؤل عجزت عن الاجابة عنه ؟
لما تحمله وحدك؟
تغلق الباب عليك
تبعد كل من يحبك عنك
ترفض أن تقسم معهم
لماذا تتعذب عذابا مضاعفا
حقا عجزت عن الامساك بأى إحساس
يوصلنى لاجابه
هل الالم أكبر من اقتسامه مع أحد
هل خجلت أن اواجه أصدقائى بضعفى
هل أردت الاحتفاظ بصورتى القويه أمامهم
وأننى أبدا لا أهتز
هل ما كان قد مضى
أم أننى مازلت أتجاهله
وكأنه لم يكن
لست أدرى
ولكنى أدرك يقينا
أننى اصبحتاحب كل المقربين
أضعاف أضعاف حبى لهم
بدءاً من أصدقائى الذين أحاطونى بحبهم
وأطواق النجاه
التى كانوا يلقون لى بها فى كل كلمه
أصدقائى الذين شاركوا
فى غزل حبال طوق النجاه
هاتسامحونى على اللى عملته فيكم ؟

ولو انه ولا أثر فيكم صدى ليكم
ولا منعكم من الوقوف ببابى طوال الوقت
(-------)
دموعك غاليه اوى
كنت أعلم كل الوقت أنك تحركى الجميع تجاهى
تدفعينهم للاتفاف حولى
وتتصنعى إنصياعك لرغبتى فى وحدتى بس على مين
(..........................................)
أغلى الاخوات سامحينى
ماقدرتش أكلمك وأنا حد تانى غير اللى عرفتيه
========================
أفتقدكم بالفعل
قبل أن أمضى أعتذر لكل أصدقائى المقربين
ممن اعتذرت عن وجودهم بقربى
لم يكن ذلك لعدم احتياجى لكم
ولكنه ألم جديد أود أن أتعامل معه وحدى
سأعبر البحيرة وحدى
وسأعود قريبا
أسألكم الدعاء
============
بجد انا معنديش تعليق على المسجات دى
تانى مش انا اللى كتباها ولا حد اعرفه
بس اتجمعوا عندى لسبب ما
انا معرفش ليه

هناك تعليقان (2):