04‏/04‏/2009

يوم امطرت السماء صدقا


Sunday, September 28, 2008 at 10:44am
مسكونه انا بك حتى النخاع
صوتك ينفذ الى كيانى يزلزلنى
ضحكتك تهز اعصابى
تجعلنى ارتجف وانسى كل احزانى
مازلت اتذكرها فابتسم
اتذكرك فابتسم
كيف التقينا
لماذا التقينا
لا اعرف لاى الاسئله اجابه
ماكنا الا اثنين التقوا فى لحظه مجهوله
ولحظه ان تلامست ايديهم للسلام
تلامس معها عقلان
واتحد قلبان
التقينا فى يوم ممطر
ركض كل من حولنا ليحتموا من المطر
وركضنا انا وانت لاوسع مكان
نستقبل فيه قطرات المطر
القيت الى بكل اوراقك لاحملها لك
وكانك تقول هانحن بدئنا
القيت لى بنظارتك الشمسيه
وفتحت ذراعيك لتتلقى قطرات المطر
كنا التقينا من دقائق فقط
ولكننا التقينا بقلبينا منذ سنوات طويله
وقف اصدقائنا يضحكون وينادوننالنحتمى من المطر
كنا ننظر لهم ونضحك فهنا مكاننا
نعانق المطر
وناخذ الدنيا بين احضاننا
وكان هذا ميلادنا
ولدنا معا فى نفس اليوم انا وانت
دائما ماكنا انا وانت
كل من يريدك ياتينى يسال عنك
كنت اعلم فى كل لحظه اين انت
كثيرا ماضمت حقيبتى سجائرك واعواد ثقابك
كنت تاتى فتلقى لى باوراقك
وسجائرك
واعواد ثقابك
وميداليتك
ونظارتك
كنت دائما تحب ان تتحرر من كل شئ
وكانت متعتى ان احمل اشيائك الصغيرة
كنت اشعر بالسعادة لانها معى انا دون الجميع
وكانك تعلن حقوق الملكيه لخصوصياتك
الشعور بالراحه لانسان ليس سهلا
ماصعب ان ترتاح لانسان
وتفتح له بكل ارادتك قلبك
وتطلعه على كل اسرار حياتك
وكلك ثقه انه سيفهم جيدا ماتقول
عندما التقيتك
غيرت حياتى
جعلتنى اكثر ثقه بنفسى
اقوى على الايام
اشجع فى مواجهه كل الناس
علمتنى الا اخجل من شئ اشعر به
كنت استمتع باستماعك لى
جعلتنى احافظ على عقلى من تراهات الحياه
فتحت لى افاقا جديده
اهديتنى قصائد نزار
وكلمات غادة
واغانى فيروز
كنت تفرح كطفل صغير بكل كتاباتى
كثيرا ماقلت لى ان الرجل الحقيقى
مهما بهره جمال امراه
يتوقف عند ذكاء قلبها وعقلها
جعلتنى احترم قلبى
واقدس عقلى
اخبرتنى الا استغرق فى شئ حتى الثماله
قلت لى اننا سنفترق
لم تخدعنى
قلت لى اننا معا
ولكن ليس الى الابد
وعندما كنت ابكى
كنت تقول وهل نحن اقوى من الموت
وكانك كنت تشعر انه محال ان نبقى معا
افترقنا
ورحل كل منا فى طريق
الا ان كلماتك وتلك النظرة الحانيه فى عينك
التى كانت تضمنى
وتقبل جبينى
وتربت على كتفى
هى رصيدى فى دنيايا
هى ابتسامتى فى لحظات العتمه
هل تذكرنى كما اذكرك؟
====================

هناك تعليق واحد:

  1. Midoo Mody at 1:37pm September 30
    حلوه اوي اوي اوي اوي اوي اوي اوي ولو فضلت اقولها لتاني اليوم العيد مش هقدر اديكي حقك حلوه اوي يا مهافعلا هيه دي بالظبط مشاعر الانثي فعلاوانا هشارك خلود رايها والتصفيق الحاد انا كمان بجد حلوه اوي وهضم صوتي لصوت نهي واقولك يا رب تبقي اكبر حراميه واوعي تقوليلي فهمت ايه عشان الراساله وصلت ههههههههههههههههههههههههه والبضاعه اتخزنت يا معلم

    ردحذف